O historii słów kilka


Nasze początki

Rok 1988 to moment, kiedy w Polsce nieśmiało zaczynają kiełkować pomysły na pierwsze prywatne firmy związane z nowymi technologiami, informatyką, elektroniką. To właśnie wtedy postanowiliśmy przekuć nasze marzenia w rzeczywistość.

 

Początek tej opowieści można byłoby skrócić do faktu, że 9 maja 1988 roku Sędzia Sądu Okręgowego w Katowicach swoim postanowieniem wpisał do rejestru handlowego (RHB 878) naszą firmę – spółkę P.W.P Qbit. Jednak droga do tego momentu nie była tak oczywista.

 

Zamysł powołania firmy już od dłuższego czasu rodził się w kilku głowach na co dzień zaangażowanych w pracę na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Z jednej strony buzujące pomysłowością środowisko akademickie dawało dostęp do technologii i nowych rozwiązań (często „zakazanych” lub „reglamentowanych”), jednak z drugiej strony etat pracownika naukowego narzucał ograniczenia dla potencjalnych biznesmenów nowej ery.

 

Myśl o rozpoczęciu własnej działalności powracała wzmacniana przez fakt, że praca na Politechnice była prawdziwą szkołą przedsiębiorczości, a prowadzenie ambitnych projektów naukowo-badawczych nie tylko dostarczało wiedzy, ale także rozbudowywało zdolności organizacyjne. Umiejętności niezbędne przyszłym przedsiębiorcom zostały opanowane, ale w tamtych czasach jednym z podstawowych problemów było zdobycie funduszy oraz – co nawet ważniejsze – zapewnienie odpowiedniego zaopatrzenia. Rozwiązaniem tych bolączek mogło być tylko połączenie sił. W końcu zapadła decyzja, w efekcie której w maju 1988 roku Stanisław Frycz, Stanisław Kubit i Tadeusz Świetlicki powołali do życia firmę, która dziś – po trzydziestu latach – zatrudnia blisko 100 osób i ma wielotysięczne grono Klientów (a wśród nich najpoważniejsze instytucje państwa – Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Kancelarię Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej i 13 ministerstw).

 

Wiele firm informatycznych, szczególnie powstających w tamtych latach, startowało w garażach, domach rodziców, w skromnym gronie kilku znajomych osób. Nasza historia zaczęła się w niedużej przybudówce przy domu Stanisława Kubita. Dziś trudno uwierzyć, że z w tym skromnym lokalu rozpoczął się podbój polskiego rynku rozwiązań informatycznych wspierających zarządzanie.

 

Warto wspomnieć, że firma od początku zajmowała się informatyką, ale w nieco innym niż obecnie zakresie. Wówczas oferowanymi produktami były bowiem przemysłowe systemy mikroprocesorowe. Pierwszym realizowanym wspólnie projektem był mikroprocesorowy system akwizycji danych w systemie sterowania energią Huty Katowice. Czas na rozkwit informatyki użytkowej dopiero miał nadejść.

 

Nasze nazwy

 

Przedsiębiorstwo Wdrożeniowo – Produkcyjne „Q-bit” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – w tej nazwie zaklęty był nasz cel i sposób działania. Pod koniec lat osiemdziesiątych powszechne było stosowanie skrótów poprzedzających nazwy firm, które miały określać zakres ich działalności. W nazwach dominował uniwersalny skrót P.U.H., czyli Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowe. Chociaż było to pojęcie bardzo szerokie, jednak nie oddawało tego, czym mieliśmy się zajmować. Dlatego wybór padł na P.W.P., czyli przedsiębiorstwo produkujące i wdrażające własne rozwiązania – w naszym przypadku rozwiązania związane z elektroniką przemysłową i informatyką. Wiedzieliśmy, że będziemy tworzyć rzeczy na najwyższym poziomie jakości, dlatego nie baliśmy się wykorzystać w nazwie firmy litery Q. Na potrzeby młodszych czytelników należy dodać, że przez długie lata symbol jakości Q kojarzył się z wyrobami na najwyższym poziomie. Druga część nazwy miała kojarzyć się z ówczesną rynkową nowością, jaką była informatyka. Stąd bit, pojęcie znane praktycznie każdej osobie, niekoniecznie zawodowo związanej z informatyką (bit – skrót z języka angielskiego binary digit, czyli cyfra dwójkowa – jednostka logiczna, oznaczająca najmniejszą ilość informacji potrzebną do określenia, który z dwóch równie prawdopodobnych stanów „1” lub „0” przyjął układ).

 

Pod nazwą QNT Systemy Informatyczne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jesteśmy znani już od 1999 roku. Okres, w którym zmieniliśmy nazwę był gorący nie tylko z powodu zmian organizacyjnych, ale także znaczących zmian w wykorzystywanej technologii.  W miejsce narzędzi pozwalających nam na tworzenie programów z interfejsem tekstowym, dla systemu operacyjnego DOS, pojawiły się rozwiązania, z których korzystamy do dziś (tworząc programy wykorzystujące interfejs graficzny i system Windows). Należy odnotować, że programy, z którymi kojarzyła się nazwa Q-bit były wyjątkowo udane i cenione przez Klientów. Jednak powiła się potrzeba, żeby podkreślić, że nadszedł czas na nowe technologie – jakość spod znaku Q i Nowe Technologie – wybór kolejnej nazwy stał się oczywistością.

 

 

Nasze siedziby

W ciągu tych wszystkich lat rozwijał się i zmieniał nie tylko skład osobowy naszego zespołu czy nazwa firmy. Ważnymi zmianami w życiu firmy były także kolejne siedziby, w których mieliśmy przyjemność pracować. W latach poprzedzających powszechne posiadanie smartfonów niestety wykonywało się niewiele zdjęć, ale wspomnienia tych miejsc pozostają niezatarte do dziś.

Gliwice, Rybnicka 84 – niewielka przybudówka przy domu jednego ze wspólników. Mimo, że jej powierzchnia była niewielka, to sam lokal (jak na te czasy) był dobrze wyposażony – linia telefoniczna, łącze teleksowe (teleks to przodek telefaksu – wówczas rozwiązanie to można było spotkać na pocztach, w dużych instytucjach oraz w naszej firmie). Pojawił się pierwszy komputer, maszyna do pisania, dwie szafy na akta oraz dokumentację i… zrobiło się ciasno.

Gliwice, Matejki 3 – nareszcie kilka pokoi, małe biuro z sekretariatem. Przez krótki czas wydawało się to spełnieniem marzeń, mimo że na skrzypiącym poddaszu i poniżej stu metrów kwadratowych.

Gliwice, Żwirki i Wigury 85 – to ważne miejsce na mapie naszej wędrówki. W tym czasie, właśnie na „Żwirki” ukształtowało się obecne QNT. Z przedsiębiorstwa tworzącego także elektronikę przemysłową i zajmującego się budową i serwisem sprzętu komputerowego (w tym raczkujących sieci komputerowych) staliśmy się typową firmą informatyczną. To właśnie tam pojawiły się też pierwsze firmowe sieci komputerowe (kto dziś zrozumie, jaką radość mogło dać zastąpienie początkowego „koncentryka” „skrętką”), rozwiązania „windowsowe”, współpraca z Sybase – wiele z elementów, które przewijają się w naszej działalności do dziś.

Gliwice, Karola Miarki 12-14 – z założenia nasze biura w Instytucie Metalurgii Żelaza przy ulicy Karola Miarki miały być siedzibą chwilową. Byliśmy w tym czasie właścicielem biurowca przy ulicy Jasnej i tam po przeprowadzeniu generalnego remontu planowaliśmy się przenieść. Jednak rzeczywistość przygotowała dla nas bardzo przyjemną niespodziankę i mogliśmy przenieść się do własnego, o wiele lepszego budynku.

Zabrze, Knurowska 19 – własną siedzibą cieszymy się od 1 września 2008 roku (także i tu zbliża się okrągła rocznica)! Już na początku budynek ten posiadał olbrzymi potencjał – odpowiednio dużą powierzchnię i doskonałą lokalizację. Przez te dziesięć lat „na swoim” nie próżnowaliśmy – dynamicznemu rozwojowi firmy dorównuje dynamiczna rozbudowa siedziby. Jeśli ktoś odwiedza nas raz do roku lub raz na kilka lat, nie jest w stanie uwierzyć, że to wciąż ten sam budynek. A planów w głowach jeszcze tak wiele – to już nie gonienie standardów w zakresie organizacji optymalnego miejsca pracy, to ich wyznaczanie!

 

 

Nasze „kamienie milowe” rozwoju

1988

Intensywne początki – przykręcamy tablicę z nazwą firmy i zabieramy się do pracy. Rozpoczynamy pierwszy nabór kadr. Wykonujemy system akwizycji danych dla Huty Katowice.

 

1989

Pracujemy nad systemami księgowym i płacowym dla administracji oświatowej. Rozpoczynamy produkcję mikroprocesorowych zabezpieczeń silników dużej mocy. Przychody zapewniają systemy alarmowe i sprzedaż komputerów.

 

1990

Rozwijamy się, nie myślimy już o pojedynczych programach, ale o rozwiązaniach kompleksowych, jakimi są zintegrowane systemy zarządzania. Rozpoczynamy prace nad systemami dla administracji państwowej i samorządów.

 

1991

Podpisujemy pierwszy duży kontrakt. Ministerstwo Edukacji Narodowej kupuje systemy księgowy i płacowy z przeznaczeniem dla wszystkich szkół w kraju. Rozpoczynamy prace nad kolejnym kompleksowym systemem zarządzania – dla przedsiębiorstw.

 

1992

W naszej ofercie oprogramowania pojawiają się pierwsze dwa systemy: dla administracji publicznej i dla administracji oświatowej. Rozpoczynamy pilotażowe wdrożenie systemu zarządzania dla przedsiębiorstw w ZPBE „Energopomiar” w Gliwicach.

 

1993

Wdrażamy system obejmujący obsługę budżetu, księgowości, kadr i płac w Krajowym Urzędzie Pracy i wszystkich (wówczas 49) Wojewódzkich Urzędach Pracy. W ramach wdrożenia prowadzimy kursy w Warszawie, a także szkolenia we wszystkich województwach. Do oferty dołącza system dla przedsiębiorstw.

 

1994

Nasz system kadrowy znajduje uznanie w Kancelarii Prezydenta RP (warto podkreślić, że do dziś Kancelaria korzysta właśnie z naszych rozwiązań!). Otwieramy oddział w Białymstoku. Pracujemy dla USAID w Ministerstwie Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej.

 

1995

PEKAO S.A. wdraża nasz system kadrowo-płacowy w centrali i 40 oddziałach banku. PepsiCo Trading wybiera nasz system kadrowo-płacowy i wdraża go w 9 lokacjach terenowych i w Zakładzie Produkcyjnym w Pniewach. Przygotowujemy innowacyjny technologicznie system dla TU PBK. Powstaje oddział w Gorzowie Wielkopolskim.

 

1996

Ostatecznie koncentrujemy się na informatyce użytkowej (dział elektroniki zostaje wydzielony do nowo powstałej firmy „Elbit”). W gronie naszych Klientów pojawiają się warszawski LOT Ground Services czy Zakłady Przemysłu Cukierniczego „Mieszko” S.A. w Raciborzu. Dla Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczynamy prace nad dedykowanym systemem budżetowym.

 

1997

Rozpoczynamy prace nad wdrożeniem systemu w Przedsiębiorstwie Państwowym Porty Lotnicze oraz wdrożeniem zintegrowanego systemu zarządzania w Mennicy Państwowej S.A. Zdobywamy zaufanie Ministerstwa Finansów, gdzie system finansowy zaczyna funkcjonować w Departamencie Długu Publicznego.

 

1998

Ministerstwo Finansów po raz drugi – wdrażamy system kadrowy w Departamencie Kadr. CNPEP „Radwar” S.A. zostaje naszym Klientem. Rok 1998 to także symboliczna data przesiadki na „okienka”.

 

1999

Zmieniamy się – zamiast PWP QBit, nazywamy się teraz QNT Systemy Informatyczne. Naszą listę referencyjną wzbogaca Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Skutecznie wdrażamy systemy zarządzania w kilkudziesięciu Starostwach Powiatowych. Partnerem dostarczającym narzędzia informatyczne i rozwiązania bazodanowe zostaje firma Sybase.

 

2000

Poświęcamy się nowym technologiom – poznajemy nowe narzędzia i rozbudowujemy warsztat. Kolejny oddział otwieramy w Warszawie.

 

2001

Współpraca z firmą Sybase przynosi owoce. Na rynek trafiają dwa programy przeznaczone na rynek oświatowy: AOS – Arkusz Organizacyjny Szkoły, ZAO – Zbiorczy Arkusz Organizacyjny.

 

2002

Do grona Klientów dołącza Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. Z powodzeniem mierzymy się z wyzwaniem wdrożenia dla Miejskiego Zakładu Obsługi Placówek Oświatowych w Rudzie Śląskiej oraz 80 podległych mu szkół i placówek oświatowych. 22 września rozpoczyna się sponsorowana przez nas ekspedycja „Cape Horn Antarctica”, której celem jest opłynięcie Ameryki Południowej wokół przylądka Horn oraz dotarcie do Antarktydy i polskiej stacji badawczej imienia Henryka Arctowskiego. Zakończona rok później wyprawa staje się wielkim wydarzeniem, a kapitan i jego załoga otrzymują I Nagrodę „Rejs Roku” i „Srebrny Sekstant”.

 

2003

Wdrażamy system w Ministerstwie Gospodarki. Rozbudowujemy rodzinę „windowsowych” programów dla szkół – Biblioteka, Dziennik Lekcyjny, Księga Zastępstw, Sekretariat i Świadectwa.

 

2004

Wdrażamy system finansowo-księgowy w Ministerstwie Nauki i Informatyzacji. Rozpoczynamy wdrożenie systemu w Sądzie Okręgowym w Gliwicach. Możemy już zaoferować nowy system dla sądów – QNTemida.

 

2005

Tworzymy rozwiązania będące odpowiedzią na wdrożenie Systemu Informacji Oświatowej. Wdrażamy system finansowo-księgowy w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu, podpisujemy umowę z Komendą Główną Ochotniczych Hufców Pracy i sprzedajemy system Głównemu Inspektoratowi Farmaceutycznemu w Warszawie. W Lublinie otwieramy kolejny oddział.

 

2006

Wspieramy inicjatywę młodych, ambitnych ludzi, sponsorując wyprawę QNT Northwest Passage – The Jubilee Voyage 2006/2007 – we wrześniu załoga jachtu „Stary” staje się najmłodszą ekipą, której udaje się pokonać North West Passage. Nieco później załoga „Starego”, właśnie za tę ekspedycję otrzymuje tytuł „Wyprawy roku” przyznawany przez National Geographic. Po raz pierwszy otrzymujemy tytuł „Solidnej firmy”. Zdobywamy certyfikat Microsoft Gold Certified Partner. Do Klientów dołączają: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, Wyższy Urząd Górniczy w Katowicach. Tworzymy dział E-technologii.

 

2007

W Gorzowie Wielkopolskim rusza – wdrożony przez nas w Urzędzie Miasta, 40 podległych szkołach i 27 przedszkolach – kompleksowy system zarządzania oświatą EDU-Gorzów. Dostarczamy rozwiązania Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie. Kończymy wdrożenie w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

 

2008

Kończymy wdrożenie w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, kontynuujemy współpracę z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i z Ministerstwem Sprawiedliwości. Wygrywamy przetarg i wdrażamy system w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Finalizujemy wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania w Powiecie Gnieźnieńskim. Przenosimy się do własnego biurowca w Zabrzu.

 

2009

Zamykamy kolejne etapy wdrożenia dla Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Finalizujemy liczne rozpoczęte wdrożenia.

 

2010

Wdrażamy system Quorum w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Startuje nowa, odświeżona strona internetowa.

 

2011

Prezentujemy nowe rozwiązania, jak: QDeklaracje, Asystent Zarządzania Finansowaniem oraz Asystent Rozliczenia Płac. Wygrywamy przetarg i zaczynamy prace dla Ministerstwa Środowiska. Pojawiamy się na portalu społecznościowym Facebook.

 

2012

Prezentujemy kolejny nowy moduł – Asystent Analityka. Organizujemy konkurs Wielka włoska przygoda i akcję Czas na Facebook. Uruchamiamy kanał na YouTube i portal o budżecie zadaniowym. Wdrażamy system sQola w 20 szkołach i placówkach oświatowych w Żorach.

 

2013

Świętujemy 25-lecie.  Do grona naszych Klientów dołączają kolejne duże jednostki – Główny Urząd Miar i Centrum Obsługi Administracji Rządowej. Wdrażamy system sQola w szeregu jednostek oświatowych z Zabrza. Uruchamiamy Program Partnerski QNT.

 

2014

Nasz system startuje w Państwowej Inspekcji Pracy i w regionalnych Inspekcjach Pracy w całym kraju. Działamy na rzecz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W tym roku kolejny z naszych produktów zyskuje popularność – aplikacja autorstwa Działu eTechnologii – ePrzedsQola. Promujemy możliwość spotkań, konsultacji i szkoleń w formie zdalnej (online).

 

2015

Wdrażamy nasze rozwiązania w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Organizujemy cykl seminariów online poświęcony aplikacji QDeklaracje. Organizujemy konkursy z okazji Dnia Nauczyciela i Dnia Samorządu Terytorialnego.

 

2016

Do grona Klientów dołącza Ministerstwo Cyfryzacji. Tworzymy rozwiązanie stanowiące odpowiedź na tak zwaną „centralizację VAT”, czyli VAT Integra. Organizujemy webinaria dotyczące aplikacji QDeklaracje i QJPK (nowego rozwiązania ułatwiającego przygotowywanie i wysyłanie plików JPK). Zdobywamy jubileuszowe – dziesiąte – tytuły „Przedsiębiorstwo Fair Play” i „Solidna Firma”.

 

2017

Przygotowujemy kompleksowy zbiór pięciu rozwiązań, które ułatwią naszym Klientom uporanie się z reformą edukacji likwidującą gimnazja. Dostarczamy systemy wspierające zarządzanie dla Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W siedzibie udostępniamy nowe pomieszczenia – saunę, solarium, salkę fitness, otwieramy pierwsze pomieszczenie biurowe typu open space.

 

… ciąg dalszy z całą pewnością nastąpi!